Ansökan om bygglov, marklov och rivningslov
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen att ansöka om ditt bygglov, rivningslov och/eller marklov!
Den här e-tjänsten använder om du vill bygga nytt, bygga till, göra en markförändring eller rivning som kräver lov.
Tänk på att en komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kan korta ner handläggningstiden.
På vår hemsida kan du läsa mer om vilka handlingar som behövs:
Bygga nytt, ändra, riva (länken öppnas i nytt fönster).
Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring byggande och regler kan du boka tid med någons av oss som arbetar med bygglovsfrågor.
Här finns vår e-tjänst för tidsbokning:
Bygglovsrådgivning (länken öppnas i nytt fönster)
Om kommunen handläggning
Vi tar ut en avgift för hantering av ditt ärende, du kan läsa mer på: Vad koster det? - Växjö kommun (länken öppnas i nytt fönster)
Bygglov för skyltar - Om du ska sätta upp en skylt i samband med andra byggnationer som du söker bygglov för kan du använda den här e-tjänsten.
Däremot om du bara ska sätta upp en skylt använd den här e-tjänsten istället: Skyltar och ljusanordningar - ansök om bygglov (länken öppnas i nytt fönster)
För dig som gör ansökan för företag
Är du företrädare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Du kan även ansöka som ombud för ett företag. Då använder du din egen e-legitimation och kommer att se ärendet i dina Mina sidor. Om du slutar på företaget under tiden ärendet ligger öppet behöver du kontakta oss på Växjö kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- GPS-koordinat kopplat till en individ
Vid handläggningen av ärendet registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Har du klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du kan vända dig till Växjö kommuns dataskyddsombud genom att ringa 0470-410 00 eller skicka e-post till info@vaxjo.se
Om du är missnöjd med vår hantering av dina personuppgifter kan du klaga hos tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten. Kontaktuppgifter hittar du på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida imy.se.
Hos Integritetsskyddsmyndigheten hittar du även mer information om bland annat dataskyddsförordningen och dina rättigheter.
Personuppgiftsansvarig
Växjö kommun, Miljö- och byggnämnden
info@vaxjo.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen, kontaktcenter
info@vaxjo.se
0470 - 410 00
www.vaxjo.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Ritningar och bilagor, beroende på typ av ansökan
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet och åtgärd
- Area och material
- Vatten och avlopp
- Övriga upplysningar
- Bilagor
- Personuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in