Anmälan om serveringsansvarig personal
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan om serveringsansvarig personal enligt 8 kap. 18 § alkohollagen (2010:1622)
Tillämpligt lagrum:
Tillståndshavaren eller av denne utsedd serveringsansvarig person ska ha tillsyn över serveringen och vara närvarande på serveringsstället under hela serveringstiden. Det sista gäller dock inte vid rumsservering. Den som är serveringsansvarig ska ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgifterna med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt. Tillståndshavaren ska till kommunen anmäla den eller de personer som har utsetts att ansvara för serveringen av alkoholdrycker. Endast den som är anställd av tillståndshavaren eller som är inhyrd av ett bemanningsföretag får anlitas som köks- eller serveringspersonal eller för uppgifter som är av betydelse för ordning och nykterhet. Detta gäller dock inte ordningsvakter som förordnats enligt 2 § 4 lagen (1980:587) om ordningsvakter. Restaurangskolor med serveringstillstånd samt, efter överenskommelse med skolan, även andra restauranger med sådant tillstånd får i utbildningssyfte anlita restaurangskolans elever.
Ansökan om serveringsansvarigpersonal är kostnadsfri
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ärendet registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
När du skickat in ditt ärende så överför vi detta automatiskt till vårt interna ärendehanteringssystem. Så snart som vi registrerat det där så kan du följa status på ärendet på Mina Sidor och du kan närsomhelst ladda ner innehållet. Efter avslutat ärende så kommer detta att finnas kvar ytterligare 3 månader på Mina Sidor och du kan närsomhelst under denna tiden ladda ner innehållet eller själv välja att Ta bort ärendet från Mina Sidor. Efter 3 månader så gallras ärendet automatiskt från Mina Sidor och finns då enbart sparat i vårt interna ärendehanteringssystem och arkiv.
Alla handlingar som är inkomna till Växjö kommun, eller upprättade, och som förvaras hos myndigheten, är som huvudregel offentliga och kan begäras ut
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Har du klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du kan vända dig till Växjö kommuns dataskyddsombud genom att ringa 0470-410 00 eller skicka e-post till info@vaxjo.se
Om du är missnöjd med vår hantering av dina personuppgifter kan du klaga hos tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten. Kontaktuppgifter hittar du på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida imy.se.
Hos Integritetsskyddsmyndigheten hittar du även mer information om bland annat dataskyddsförordningen och dina rättigheter.
Personuppgiftsansvarig
Växjö kommun, Miljö- och byggnämnden
info@vaxjo.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Kontaktcenter
info@vaxjo.se
0470 - 410 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Är du behörig firmatecknare?
- Tillståndshavare
- Anmälan om serveringsansvarig personal
- Personuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in