Registrera eget dricksvatten för livsmedelsföretag
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen att registrera egen dricksvattenanläggning för livsmedelsföretag
Livsmedelsföretag som har egen brunn istället för kommunalt dricksvatten, omfattas av dricksvattenföreskrifterna (LIVSFS 2022:12).
Vattnet måste vara av bra kvalitet och ska analyseras regelbundet, minst två gånger per år. Detta innebär bland annat att:
- Man ska registrera vattenanläggningen (vattenverket).
- Man ska ha ett särskilt egenkontrollprogram för vattenverket.
- Miljö- och byggnämnden ska godkänna egenkontrollprogrammet.
- Vattnet ska uppfylla de kvalitetskrav som finns i dricksvattenföreskrifterna.
- Vattenverket ska uppfylla de krav som finns i dricksvattenföreskrifterna angående till exempel säkerhetsbarriärer, beskrivning av vattenverket (brunnskonstruktionen) med mera.
Vatten från annan producent
I vissa fall kan man hämta dricksvatten från annan producent som uppfyller kraven i dricksvattenföreskrifterna. Det måste då finnas rutiner för att kontrollera till exempel förvaring av vattnet och rengöring av behållare.
Även om man enbart använder vattnet för disk och rengöring med mera måste man kontrollera för att fastställa att det är tillräckligt rent.
Ni behöver registrera er dricksvattenanläggning om ni:
- Försörjer fler än 50 personer och/eller levererar mer än 10 m³ dricksvatten per dygn från er anläggning.
- Levererar dricksvatten till kommersiell verksamhet (oavsett storlek). Till exempel caféer, restauranger, livsmedelsindustrier, vandrarhem, konferensanläggningar, bygdegårdar och klubblokaler
- Levererar dricksvatten till offentliga verksamheter (oavsett storlek). Till exempel särskilt boende, äldreboende, förskolor, servicehus, kyrkor, församlingshem
- Levererar dricksvatten till semesterboenden (rum, stuga eller liknande) om verksamheten är avsedd för fler än 8 gäster
- Levererar dricksvatten till fler än två bostäder som hyrs ut permanent av er.
Mer information finns i dricksvattenföreskrifterna och vägledning till dricksvattenföreskrifterna hittar du hos Livsmedelsverket.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Avgift för registreringen
För vårt arbete med registreringen av din anmälan tar vi ut en avgift som motsvarar en timmas handläggningstid, enligt en taxa som är fastställd av kommunfullmäktige i Växjö kommun. Timavgiften är för närvarande 1 083 kr.
Om du har frågor kan du ringa vår informations- och rådgivningstelefon
på telefonnummer 0470 - 410 00.
Telefontider: Måndag-fredag, helgfri vardag, klockan 07.30-16.30
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ärendet registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
När du skickat in ditt ärende så överför vi detta automatiskt till vårt interna ärendehanteringssystem. Så snart som vi registrerat det där så kan du följa status på ärendet på Mina Sidor och du kan närsomhelst ladda ner innehållet. Efter avslutat ärende så kommer detta att finnas kvar ytterligare 3 månader på Mina Sidor och du kan närsomhelst under denna tiden ladda ner innehållet eller själv välja att Ta bort ärendet från Mina Sidor. Efter 3 månader så gallras ärendet automatiskt från Mina Sidor och finns då enbart sparat i vårt interna ärendehanteringssystem och arkiv.
Alla handlingar som är inkomna till Växjö kommun, eller upprättade, och som förvaras hos myndigheten, är som huvudregel offentliga och kan begäras ut
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Har du klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du kan vända dig till Växjö kommuns dataskyddsombud genom att ringa 0470-410 00 eller skicka e-post till info@vaxjo.se
Om du är missnöjd med vår hantering av dina personuppgifter kan du klaga hos tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten. Kontaktuppgifter hittar du på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida imy.se.
Hos Integritetsskyddsmyndigheten hittar du även mer information om bland annat dataskyddsförordningen och dina rättigheter.
Personuppgiftsansvarig
Växjö kommun, Miljö- och byggnämnden
Info@vaxjo.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Kontaktcenter
Info@vaxjo.se
0470 - 410 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Allmänna uppgifter om anläggningen
- Typ av anläggning
- Anläggningens egenskaper
- Övriga handlingar
- Behandling av personuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in