Orosanmälan för barn och unga som far illa

LÄS MER

Tror du att ett barn i din närhet far illa, eller är du ung och har en kompis som du tror far illa? Tveka inte att kontakta kommunens socialtjänst för att göra en orosanmälan. Här kan du läsa om hur du ska gå till väga för att anmäla oro för barn och unga.


Anmäl oro för barn

Du gör en orosanmälan med hjälp av denna e-tjänsten, både om du är privatperson och om du har kontakt med barn i ditt arbete och har anmälningsplikt. Du som är privatperson kan välja att vara anonym. Du kan också ringa oss på socialtjänsten via gemensam mottagnings rådgivningstelefon helgfria vardagar kl. 8-16.30 (lunchstängt klockan 12-13). Tveka inte att ringa oss och rådgöra kring ett barn som du oroar dig för.

Vid akuta ärenden utanför kontorstid ringer du 112 för att nå socialtjänsten.

Din oro behöver inte vara bekräftad och du behöver inte ha några ”bevis” för att kontakta socialtjänsten. Det räcker att du har fått se eller höra något som tyder på att ett barn far illa. Sedan blir det vår, socialtjänstens, uppgift att bedöma dina uppgifter och fatta beslut om vi ska inleda en utredning eller inte.

När socialtjänsten får kännedom om att barn och unga inte har det bra kan vi ge stöd och hjälp till både barn och föräldrar. Både vuxna och barn kan vända sig till kommunens socialtjänst för att få hjälp och stödinsatser.
 

Arbetar du med barn och unga  - så här fungerar det

Du som har kontakt med barn och unga i ditt arbete, har anmälningsplikt enligt socialtjänstlagen 19 kapitlet, vilket innebär att du är skyldig att anmäla oro för att ett barn far illa till socialtjänsten. Det gäller exempelvis dig som arbetar inom skola, vård, polis, rättsväsende och liknande.

Om du misstänker att ett barn kan vara utsatt för våld, sexuella övergrepp eller motsvarande ska du inte informera vårdnadshavaren om att du gör en anmälan.


Barnets vårdnadshavare kommer att få veta vad som står i anmälan och vem som har gjort den. Socialtjänsten informerar om det i mötet med familjen. Det har med rättssäkerhet att göra.

En socialsekreterare kan kontakta dig per telefon för kompletterande frågor. Socialsekreteraren tar ställning till vad nästa steg blir.
 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa