Ansökan om ersättning för merkostnader vid ordinarie assistents sjukdom
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som assistansanordnare ansöka om ekonomiskt stöd för merkostnad vid ordinarie assistents sjukdom enligt 9 § 2 LSS.
Ansökan och beslut
Ansökan ska göras för varje tillfälle den ordinarie personlige assistenten är sjuk.
På den separata ansökan måste det framgå det fakturanummer som är knutet till ansökan.
Ansökan hanteras enligt sedvanlig myndighetsutövning och LSS-handläggare fattar beslut om insatsen enligt 9 § 2 LSS.
Ansökan behandlas utifrån framkomna uppgifter och kan komma att avslås vid ofullständigt underlag.
Faktura
Inkommen faktura behandlas endast som underlag till en ansökan om ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 LSS. Faktisk merkostnad ska redovisas och styrkas med begärda uppgifter.
Den faktura med underlag som knyts till ansökan skickas separat till kommunen.
Växjö kommun arbetar för att alla fakturor till kommunen ska vara elektroniska, enligt ny europeisk standard. Referenskoden för sjuklönefakturor är 3352027.
Med fakturan ska följande handlingar bifogas:
Kopia av den sjuke assistentens tidrapport samt assistentens ordinarie schema.
Kopia av vikariens tidrapport som är styrkt av assistansberättigad/kunden
Uppgift om storlek på den sjuke ordinarie assistentens lön (timlön/månadslön)
Uppgift om storlek på semesterersättning
Uppgift om storlek på övriga avtalsbundna kostnader (exempel OB, jourersättning).
Uppgift om storlek på sociala avgifter
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Personnummer
Vid handläggningen av ärendet registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ärendet.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Har du klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du kan vända dig till Växjö kommuns dataskyddsombud genom att ringa 0470-410 00 eller skicka e-post till info@vaxjo.se
Om du är missnöjd med vår hantering av dina personuppgifter kan du klaga hos tillsynsmyndigheten Datainspektionen. Kontaktuppgifter hittar du på Datainspektionens hemsida www.datainspektionen.se.
Hos Datainspektionen hittar du även mer information om bland annat dataskyddsförordningen och dina rättigheter.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Person- och kontaktuppgifter
- Ansökan avser
- Personuppgiftshantering
- Förhandsgranska
- Skicka in