Anmälan om anslutning till kommunalt vatten och avlopp i Växjö kommun
Information till dig som vill ansluta till kommunalt VA
Anmälan om VA‐anslutning ska göras:
- När din fastighet ska anslutas till kommunalt vatten och avlopp.
- När en om‐ eller tillbyggnad som påverkar VA‐installationen utförs.
För att din anmälan ska godkännas måste den vara komplett med nedanstående handlingar och
underskrift.
Vilka handlingar ska bifogas anmälan?
- Situationsplan över yttre VA‐ledningar.
- Ritning som visar vattenmätarens placering samt ledningar fram till vattenmätaren.
Godkännande och avgifter
VA‐anmälan ska godkännas skriftligen av VA‐avdelningen innan inkoppling till det allmänna vatten och avloppsnätet får påbörjas. Normal handläggningstid är ca 4 veckor.
Ska ny servis utföras tar detta arbete ca 4‐8 veckor efter att anmälan blivit godkänd.
Ofullständig anmälan kommer att returneras till avsändaren för komplettering.
Fakturering av anläggningsavgiften sker normalt efter att serviser har upprättas och beräknas enligt gällande VA-taxa
Inkopplingsbesiktning
Innan servisschaktet fylls igen ska anslutningarna besiktigas av VA‐avdelningens personal. Kontakta 0470‐410 00 minst 2 arbetsdagar innan inkopplingen ska göras. Ange fastighetsbeteckning och att det gäller inkopplingsbesiktning av VA.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
Vid handläggningen av ärendet registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Har du klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du kan vända dig till Växjö kommuns dataskyddsombud genom att ringa 0470-410 00 eller skicka e-post till info@vaxjo.se
Om du är missnöjd med vår hantering av dina personuppgifter kan du klaga hos tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten. Kontaktuppgifter hittar du på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida imy.se.
Hos Integritetsskyddsmyndigheten hittar du även mer information om bland annat dataskyddsförordningen och dina rättigheter.
Personuppgiftsansvarig
Växjö kommun, Samhällsbyggnadsnämnden
info@vaxjo.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Kontaktcenter
info@vaxjo.se
0470 - 410 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Vad ska anslutas till kommunalt vatten och avlopp?
- Uppgifter om dimensionen på VA-servisen
- När vill du ansluta till den allmänna VA-servisen?
- Övriga installationer
- Uppgifter om fastighetsägaren
- Bilagor
- Personuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in