Anmälan om förändring i restaurangverksamhet med serveringstillstånd
Den här tjänsten kräver inloggningAnmäl om förändring i restaurangverksamhet med serveringstillstånd enligt 9 kap. 11 § alkohollagen
Vissa förändringar i din restaurangverksamhet måste anmälas till kommunen. Här kan du som har ett gällande serveringstillstånd anmäla förändringar i verksamheten och/eller bolaget.
Förändringar i ägande och/eller styrelse
Det kan till exempel vara att en person (såsom aktieägare, styrelseledamot, firmatecknare, finansiär etc) lämnat bolaget eller att en ny person tillkommit.
Upphörande av serveringstillstånd på egen begäran
Du kan anmäla att ett gällande serveringstillstånd ska upphöra; omedelbart, från ett visst datum eller när en ny ägare beviljats tillstånd.
Förändringar i kontaktuppgifter
Du kan anmäla ändrade kontaktuppgifter för serveringsstället och tillståndshavaren (ägaren). Kontaktperson, adress, telefon, e-post mm.
Förändringar i verksamhet
Du kan anmäla förändringar avseende verksamhetens inriktning, tillfälligt uppehåll eller enklare ombyggnation (har exempelvis serveringsytan utökats/ändrats krävs ansökan om förändring i befintligt tillstånd).
I vissa fall kan även andra förändringar vara anmälningspliktiga, som när en restaurangchef byts ut. Ta kontakt med alkoholhandläggare om du är osäker på om du behöver anmäla förändringen eller inte.
Förändring som kräver ny ansökan
Om bolagsformen ändras räcker det inte med en anmälan. Då krävs en ny ansökan om stadigvarande serveringstillstånd. Exempel på ändrad bolagsform är om en enskild firma övergår till ett aktiebolag eller från ett aktiebolag till ett annat.
För mer information om taxa för tillståndsprövning och tillsyn enligt alkohollagen lär mer här.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ärendet registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Har du klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du kan vända dig till Växjö kommuns dataskyddsombud genom att ringa 0470-410 00 eller skicka e-post till info@vaxjo.se
Om du är missnöjd med vår hantering av dina personuppgifter kan du klaga hos tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten. Kontaktuppgifter hittar du på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida imy.se.
Hos Integritetsskyddsmyndigheten hittar du även mer information om bland annat dataskyddsförordningen och dina rättigheter.
Personuppgiftsansvarig
Växjö kommun, Miljö- och byggnämnden
info@vaxjo.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Kontaktcenter
info@vaxjo.se
0470 - 410 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Är du behörig firmatecknare?
- Tillståndshavare
- Serveringsställe
- Anmälan avser
- Information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in